*
Ú V O D

Diskuse o vyvolávání fotografií ve formátu FUJI-X RAF a jejich následná editace je v těchto dnech velmi živé téma. I proto jsem se rozhodl napsat tento článek, či dokonce založit seriál, prostřednictvím kterého se prakticky pokusím demonstrovat základní rozdíly v jednotlivých postupech a v možnostech samotných fotoeditorů při vyvolávání RAF. 

Mou hlavní motivací je
"udělat si jasno" a je to samozřejmě i docela dobrá zábava. Profesionály poprosím o shovívavost, protože vše je podrobeno mému amatérskému pohledu na celou problematiku v kontrastu s intuitivním a ryze subjektivním pracovním postupem.

*
Č A S  N A  Z M Ě N U

Můj první X-Trans fotoaparát byl Fuji X30, a fotky jsem byl vždy zvyklý vyvolávat, spravovat i editovat v Adobe Lightroom, tuším již od verze 3. Před necelým rokem jsem koupil Fuji X-E2s, díky kterému jsem se začal věnovat focení mnohem intenzivněji a postupem času, když jsem začal zjišťovat, že mé dosavadní presety jsou příliš agresivní a nepřirozené se dostavila potřeba radikálně změnit i samotný postproces od základu. Píši zde o začátku tohoto roku (2017). Nejprve jsem pořídil pár presetů od VSCO, jelikož v mém období mobilní fotografie jsem nic jiného nepoužíval a filmové emulace jsem si zamiloval. Zároveň jsem se pokoušel vytvořit zcela nové presety s maximálním důrazem na přirozený vzhled. Právě v této době intenzivního nasávání inspirace z tutoriálů na YouTube a různých fotowebů jsem narazil na připravovaný RAF převodník Iridient X Transformer, ale také konkurenční editor Capture One, o jehož existenci jsem do té doby neměl tušení. Pamatuju si, že jsem si stáhl demoverzi a prostředí programu mi vůbec nesedlo. Snažil jsem se porovnat jednu fotografii vyvolanou v Capture One a druhou v Lightroom dle podobných parametrů, ale neviděl jsem podstatné rozdíly. Dnes si mohu přiznat, že jsem je ani vidět nechtěl. Ze všeho nejméně jsem totiž potřeboval migrovat na jiný SW a připustit si, že ony detaily, které jsem zprvu nevnímal stojí za zvážení... to jsem si v podstatě zakázal. Přesto červík v hlavě hlodal a spása přišla s nákupem Iridient X Transformeru, kterým jsem plánoval "obejít" méně kvalitní demosaicing přímo v Lightroom. Měl jsem tehdy asi pocit, že tohle je ono.  S tímhle už mohu žít a budu se soustředit jen na focení. Jakožto sdílnej, do věci zapálenej a tedy i ukecanej člověk jsem se někde na fóru prokecal až ke stavu, jehož výsledkem byla možnost mít Capture One 10 na dýl než 30 dní za hubičku! Zkusil jsem v tom normálně makat, tedy s výhodou amatéra, kterej není tlačenej neustálým přísunem fotek na zpracování, aby se uživil. Zprvu jsem tomu moc šancí nedával, ale bohužel nebo bohudík - většinou se mi podařilo dojít k lepšímu výsledku nežli
 v
Lightroom a navíc podstatně rychleji. Iridient X Transformer jsem vlastně odložil, zdálo se mi celkem zbytečné jej v této kombinaci nadále využívat, ale poslední dobou se k němu stále častěji vracím a doceňuji některé jeho vlastnosti.

*
K R U H  S E  U Z A V Í R Á ?
V úvodu jsem se dostatečně vykecal o mých dosavadních zkušenostech a dostáváme se do současnosti, kdy jsem si řekl, že opět dám šanci Lightroomu.
Proč?
Občas se mi prostě stane, že od vzhledu fotky chci něco, čehož se mi nedaří v Capture One nedaří dosáhnout, ale vím, že by to jít mělo. Potom tedy otevírám nepoužívaný a částečně zatracený Lightroom a objevuji, že některé výsledky z něj jsou moc hezký a nepřekonatelný, ačkoli z více než 90% to platí i naopak :) 

Hm...
T E S T O V Á N Í   P R V N Í
aneb když film je priorita

Tentokrát vynecháme nudné výřezy 1:1 a zvětšniny na 200% ve snaze dokázat, že Iridient X Tranformer je nejostřejší, protože to už stejně všichni vědí. Na tenhle convertor se mrknem třeba příště.

Budeme se věnovat barvičkám a zejména simulacím filmů.
Prostě řešit vzhled fotky v běžném rozlišení a prostředí webu.

Vznikl nám tedy duel

Lightroom |vs| Capture One
VSCO |vs| Film Styles
Camera Calibration |vs| Custom ICC

+ SIlkypix RAW Converter | + FujiX JPG

Fotografie: Fuji X-E2s | XF 18-55 | 55 mm | f4 | ISO 1250 | 1/500s
Kritéria testu: klíčovým faktorem pro srovnání fotek byl dobrý výsledek v poměru k rychlosti jeho dosažení.
Proto jsem u všech testů volil plnou automatiku, pouze WB jsem nechal dle nastavení fotoaprátu, protože Auto WB v Lightroom i Capture One nedávalo přirozenější výsledek. U filmových simulací jsem snižoval kontrast a vypínal filmové zrno *). Doostření i odšumění bylo nastaveno na defaultní hodnoty. Všechna nastavení jsem opakovaně kontroloval, ukázky by měly mít vypovídající hodnotu.
*
RAF |vs| RAF
Jak vypadá negativ bezprostředně po importu

Ligtroom: RAF import

Capture One: RAF import

*
RAF Auto |vs| RAF Auto

Automatická korekce expozice, jasu, kontrastu atd. WB dle nastavení fotoaparátu.

Ligtroom: RAF Auto

Capture One: RAF Auto

*
RAF Auto + Camera Calibration VELVIA (Lr) |vs| RAF Auto + custom ICC VELVIA (C1) 
|vs| RAF Auto + Film Simulation (Silkypix) |vs| FUJI X-E2s JPG Velvia

Lighroom i Capture One umí nasimulovat profily, které produkuje X-Trans procesor přímo ve fotoaparátu. Mezi další možnosti jak opatřit RAF tímto vzhledem patří také Silkypix RAW Converter, který je zdarma k dispozici pro majitele fotoaprátů Fuji.  Jak dobře si jednotlivé editory povedou dokazuje následující test, který jsem doplnil o JPG přímo z foťáku.

• RAF - automatická korekce expozice, jasu atd. WB dle nastavení fotoaparátu. 
• v Lightroom Camera Calibration nastaven profil VELVIA simulující FUJI JPEG z foťáku.
• v Capture One ICC nastaven custom profil (3rd party) VELVIA simulující FUJI JPEG z foťáku.
• v Silkypix nastaven režim FILM SIMULATION a VELVIA, přidal jsem kontrast
• JPG vyvolaný přímo ve fotoaprátu, korekce expozice +2/3EV, barva MID

Ligtroom: RAF Auto + Camera Calibration VELVIA

Capture One: RAF Auto + Custom ICC VELVIA

Silkypix RAW Converter: RAF Auto + Film VELVIA

FUJI JPG: Velvia (Color Mid)

*
RAF Auto + VSCO Fuji VELVIA (Lr) |vs| RAF Auto + FILM STYLE Fuji VELVIA (C1)

Automatická korekce expozice, jasu atd. WB dle nastavení fotoaparátu.
Porovnání filmových simulací VSCO (Lightroom) a originálních FILM STYLE (Capture One)...

Lightroom: RAF Auto + VSCO Fuji Velvia (Basic)

Capture One: RAF Auto + FILM STYLE Fuji Velvia (Summer)

Hodnocení?

Lightroom |vs| Capture One
Zdržím se kritických komentářů k jednomu či druhému editoru. O tom to dnes není. Výstupní kvalita fotek je dle mého názoru v obou případech srovnatelná a zvláště, pokud má být výsledkem fotografie pro web v běžném rozlišení. Ano, jsou zde rozdíly v detailech a barevném nádechu, ovšem to může být třeba předmětem příštího dílu. Workflow je v obou programech podobná, Lightroom je o poznání pomalejší v celkovém doostřování a také z důvodu oddělené library a develop modulu, disponuje však lepší správou presetů a historií úprav.

VSCO |vs| Film Styles

VSCO je lídrem v oblasti filmových simulací a jejich propojení s Lightroom je naprosto ideální. Tyto výborné emulace však nefungují v Capture One, respektive výrobce podporuje pouze výrobky Adobe a vlastní mobilní aplikaci, což je celkem pochopitelné, neboť investice do podpory jiných editorů by se nemusely vyplatit. Avšak vývojáři Capture One připravili hned dvě série nativních Film Styles (Original a Extended) pokrývající ikonické i běžné filmové materiály. Nabídka VSCO
je sice mnohem širší, ale cena za všechny balíky také několikanásobně vyšší.


Silkypix RAW Converter |vs| JPG

Silkypix překvapil. Tak trochu oldschool grafické rozhraní i ovládání možná nelahodí oku a nelákají k práci jako mainstreamové programy, ale výstup s filmovou simulací byl proklatě blízko originálnímu JPG a nejspíš nejblíže ze všech. Na rozdíl od ostatních editorů je jako jediný zdarma, čímž tvoří zajímavou alternativu pro uživatele, kteří jsou ochotni podstoupit minimum úprav (ale nechtějí platit tisíce za drahý SW) a dosáhnout dobrého výsledku s možností fotit do RAF a mít uchovaný negativ, který kdykoli jednoduše proženou požadovanou FUJI simulací filmu.

Závěr
Doporučuji každému, aby si nejprve vytvořil vlastní názor. Z mého pohledu má nakonec tento test těžiště spíše
v porovnávání
VSCO vs Film Styles a vše okolo je možná nepodstatné(?). Není to však tak docela pravda, protože VSCO = Lightroom a Film Styles = Capture One.
*) V souvislosti s filmovými emulacemi musím též zmínit šum či charakteristické zrno, výše jsem psal, že v rámci testů jsem šum zcela vypnul a to z jediného důvodu - algoritmus charakteru šumu v obou programech je natolik odlišný, že by nám vše akorát zkomplikoval. I na tuhle problematiku se chci v budoucnu zaměřit, avšak zde pravděpodobně jednoznačně zvítězí Capture One, jehož možnosti přidávání šumu a zejména přesvědčivé výsledky působí v porovnání s Lightroom
o mnoho lépe.

Pokračování příště

Mohlo by se vám líbit...

Back to Top